Ανάσταση στις 9.00 μ.μ. Συμβαίνει πρώτη φορά;

Πολλές συζητήσεις και αντιδράσεις έχει προκαλέσει η απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος να γίνει η Ανάσταση το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου στις 9.00 μ.μ., αντί για τις 12.00, όπως κάθε χρόνο.

Του Γιώργου Θεοχάρη

Αναλυτικά, όπως αναφέρει η Εγκύκλιος που εξέδωσε η Σύνοδος, το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου θα τηρηθεί το εξής Τυπικό:

α) 8.10 μ.μ.: Έναρξη Ακολουθίας Παννυχίδος.

Απόρρητο: roula_manika

β) 8.45 μ.μ.: «Δεύτε λάβετε φως» από Ωραίας Πύλης.

γ) 9.00 μ.μ.: «Χριστός Ανέστη» (10 φορές) από την εξέδρα εκτός του Ιερού Ναού. Μετά το πέρας του «Χριστός Ανέστη», ο Ιερεύς εισέρχεται στον Ιερό Ναό, ενώ οι ιεροψάλτες ψάλλουν το Δοξαστικό Τροπάριο των Αίνων «Αναστάσεως ημέρα», μετά το τέλος του οποίου θα αναγνωσθεί από Ωραίας Πύλης ο Κατηχητικός Λόγος του Ιερού Χρυσοστόμου.

Στην συνέχεια θα ψαλεί το Απολυτίκιο του Ιερού Χρυσοστόμου και κατόπιν αυτού θα αρχίσει απ’ ευθείας η Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία.

Παρά τις αντιδράσεις που υπάρχουν, η τέλεση της Αναστάσεως νωρίτερα από τα μεσάνυκτα του Μεγάλου Σαββάτου δεν είναι φαινόμενο άγνωστο στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας, όταν υπάρχουν ιδιάζουσες συνθήκες και σοβαροί λόγοι ασφαλείας.

Το ίδιο έχει συμβεί πρόσφατα, και μάλιστα κάποιες ώρες νωρίτερα, στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Συρίας εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου.

Όταν ο πόλεμος ήταν ακόμη στο ζενίθ και οι χριστιανοί στην Σύρια κινδύνευαν συνεχώς, το Πατριαρχείο της Συρίας αποφάσισε η Ανάσταση να γίνει στις 6.00 το απόγευμα του Μεγάλου Σαββάτου, ώστε να αποφευχθούν οι μετακινήσεις των πιστών την νύκτα και οι κίνδυνοι που αυτοί συνεπάγονταν.

Στην περίπτωση της Εκκλησίας της Ελλάδος μπορούμε να πούμε ότι έχουμε επίσης παρόμοιες συνθήκες «πολέμου» κατά της πανδημίας και σοβαρούς λόγους ασφάλειας, ιδιαίτερα μάλιστα με την άσχημη εικόνα που παρουσιάζει η πατρίδα μας στην μάχη κατά του κορονοϊού κατά το τελευταίο διάστημα.

Το βασικό χαρακτηριστικό της Εκκλησίας είναι η διάκριση και όχι η προσήλωση στο γράμμα του νόμου.

Ειδικές συνθήκες επιτρέπουν προσωρινές αλλαγές σε θέματα που δεν είναι θέματα πίστεως και ουσίας.

Δεν πρέπει άλλωστε να λησμονούμε ότι, σε περίπτωση πολέμου, όταν υπάρχει κίνδυνος για τις ανθρώπινες ζωές και δεν υπάρχει χρόνος, ο Ιερέας, αντί να τελέσει όλη την θεία Λειτουργία, επιτρέπεται να αρκεστεί στην ευλογία των Τιμίων Δώρων που γίνεται στο «Τα Σα εκ των Σων», διαβάζοντας τις ευχές της επικλήσεως του Αγίου Πνεύματος για την μετουσίωση σε Σώμα και Αίμα Χριστού, και στην συνέχεια να κοινωνήσει τους πιστούς.

Σημασία στην Εκκλησία μας έχει πάντα η ουσία και όχι ο τύπος, όπως μας δίδαξε ο Κύριος.

Το έσωθεν του ποτηρίου και της παροψίδος, όχι το έξωθεν.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει Περισσότερα από τον συγγραφέα

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Read previous post:
Πέτρας Γεράσιμος: Μόνο μέσα στην Εκκλησία βιώνεται και γίνεται αντιληπτή η Μεγάλη Εβδομάδα

Κατά τη Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων

Close