Ο Όσιος Εφραίμ ο Σύρος είπε..
Η συνείδηση έχει γνώρισμα να απωθεί την παρείσακτη κολακεία, επειδή συχνά η αμαρτία προσφέρεται αδιάντροπα .Με την παράταση του χρόνου υπερισχύει η συνείδηση, διότι ή όταν φοβήθηκε μέσα στο σκοτάδι, ελέγχει τον άνθρωπο ή ότι υποφέρει αυτό εξαιτίας των αμαρτιών-διότι η Γραφή λέει:.(Παροιμ.28,1)και επίσης :(Παροιμ.28,1),ο ασεβής όμως φεύγει και από τη σκιά του.Και ο νόμος λέει:(Λευϊτ.26,36/επάξω δουλείαν). Ή όταν φοβήθηκε μέσα σε πλοίο , που συνταράχθηκε από το σάλο των κυμάτων, του θυμίζει πάλι την ασέβεια του, η’ όταν φοβήθηκε μέσα σε σεισμό, του παρουσιάζει τις παρανομίες του, η’ όταν έμεινε μόνος μέσα στον δρόμο , το αποδίδει στα πάθη του.
Τελικά ,αν δεν επιστρέψει, τον ελέγχει όταν πέσει σε αδυναμία και αρρώστια σωματική, ώστε να υποσχεθεί αυτός στον Θεό, εξαιτίας της αγάπης του για τη ζωή, αυτά που συντελούν στην ανατροπή της αμαρτίας.Επειδή φοβάται να πεθάνει, εξαιτίας της ευχάριστης ζωής, ανέχεται να κεντρίζεται από την συνείδηση και τρέχει στην μετάνοια που μεσιτεύει ανάμεσα στον Θεό και στους ανθρώπους.
Αν δεν φαινόταν σ’αυτόν ευχάριστη η παρούσα ζωή , θα υποτιμούσε τη σπουδαιότητα της μετάνοιας. Αλλά επειδή θέλει να ζει ακόμη και επειδή φοβάται τις ταλαιπωρίες ,επιστρέφει στο Θεό, για να ζήσει περισσότερα χρόνια.
Έτσι έπαθε ο νεώτερος γιός που αναφέρει το Ευαγγέλιο(Λουκ.15,11κ.ε) ,ο οποίος πήρε την κληρονομιά από τον πατέρα και αναχώρησε σε μακρινή χώρα.Ζούσε άσωτα αισχρές απολαύσεις , κατασπατάλησε όλα όσα του είχαν μείνει και δεν μπόρεσε έστω και λίγο να υποφέρει την μοναξιά.
Διότι η μετάνοια χρησιμοποιώντας την ευχαρίστηση της προηγούμενης ζωής, την έστρεψε σε έλεγχο.Διότι η φτώχεια δεν προήλθε από την περίσταση, αλλά από την εξαπάτησή του από κάποιον εχθρό.Ποθούσε δηλαδή τη ζωή, που την χαρακτήρισα ποθητή,αλλά επειδή δεν μπορούσε να υποφέρει τις δυσκολίες, δέχθηκε τον έλεγχο της συνείδησης.
μαλθακότητα της ζωής του λοιπόν ,έγινε αιτία για την καταστροφή.Η αθλιότητα της φτώχειας τον οδήγησε ,και χωρίς να το θέλει στην ευσέβεια.
Τι λέει ο νεώτερος γιός;(Λουκ.15,18) Ώ τι σοφή μετάνοια!Ώ τι έμπειρη οικονομία!
Διότι είτε μακροθυμεί αυτή ,είτε παραβλέπει,είτε παροτρύνει , τηρεί άβλαβο εκείνον που την έχει.
Μελέτη-επεξεργασία, και απόδοση κειμένου στην νεοελληνική γλώσσα,
Γιώτα Παμπάλου,α΄ δημοσίευση για το ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ 2010
Τα σχόλια είναι κλειστά.